Animacji czy reanimacji – czego potrzebuje Twoje środowisko?

Zastanów się. Nie musisz odpowiadać od razu. Właściwa diagnoza wymaga rozmowy, rozpoznania warunków działania, spojrzenia na sytuację z zewnątrz i przede wszystkim empatii. Chcesz aktywnie działać i mieć wpływ na swoje otoczenie, ale nie wiesz, od czego zacząć? Spokojnie, w Centrum KLUCZ mamy na to sposób. A nawet siedem! Przedstawiamy 7 wskazówek, które pomogą Twojej organizacji ruszyć z kopyta.

Właśnie tak, ruszyć z kopyta. W tym artykule chcemy pokazać 7 kroków w stronę rozwoju Twojej organizacji. I pamiętaj, nawet najlepsze rady nie pomogą, jeśli Ty sam nie wprowadzisz ich w życie? Gotowi? To startujemy!

KLUCZowa wskazówka nr 1

  1. Zbierz ludzi. Zobacz kogo masz przy sobie i zastanówcie się, jakie są Wasze cele.

Być może to już wiesz. Być może działasz nieformalnie i na pierwszym spotkaniu ustaliliście sobie w grupie, dokąd idziecie. Być może dawno założyłeś stowarzyszenie/fundację i powiesz, że wszystko jest w statucie. Zgadza się, jeśli jest statut, to są i cele. Pytanie tylko – kto z Twoich ludzi ma ich świadomość. Zbierz ich i zapytaj, co dla nich ważne. Zobacz, ilu Was jest i jaki macie potencjał. Weź do ręki statut i przeczytaj raz jeszcze to, co kiedyś wspólnie ustaliliście. A potem zobacz, czy jest to nadal aktualne. To statut ma pasować do działania Twojej organizacji/grupy, a nie ona do statutu. Ten zaś powinien odzwierciedlać to, co dla Ciebie najważniejsze – misję.

KLUCZowa wskazówka nr 2

  1. Nazwij problem, którym się chcesz zająć.

No właśnie. Ze wskazywaniem problemów jest odwieczny…. problem Wielu zarzuca, że to typowo projektowe myślenie, które układa działania organizacji w sztywny schemat, zmuszając do wymyślania. I rzeczywiście, czasami tak jest. W szczególności wtedy, kiedy rozpoczynając działanie nie przemyślisz sobie czy i komu może być ono potrzebne. Krótko mówiąc – nie odpowiesz na pytanie czy dzięki temu rozwiążecie jakiś problem? Jak zmieni się świat? Brzmi górnolotnie? Jeśli czytając „świat” masz na myśli kulę ziemską, to masz rację. Ale kiedy spojrzymy na „świat” jak na najbliższe nam otoczenie, wtedy zmiany, o których mowa nabierają znaczenia. W działaniu przecież nie chodzi o to, żeby działać, ale żeby działać z sensem. Ten sens można znaleźć tylko wtedy, kiedy potrafisz nazwać zmianę, o którą walczysz.

KLUCZowa wskazówka nr 3 i 4

  1. Zaplanuj 2-3 konkretne działania, które pomogą rozwiązać Twój problem.
  2. Zaplanuj czas, w którym zrealizujesz to, co zaplanowałeś.

Dobry plan urealnia nasze zamiary. Niezależnie od tego, czy planujesz zmiany w swoim życiu czy w organizacji, w której działasz, warto wyposażyć się w strategię działania. Dobry plan powinien być konkretny i na początek dość krótki. Serio. Nie potrzebujesz jeszcze wiedzieć, co będziesz robił za 2-3 lata. Wystarczy, że zaplanujesz działania na kolejne pół roku. Zróbcie to wspólnie i realnie, biorąc pod uwagę wszystkie inne obowiązki.

KLUCZowa wskazówka nr 5

  1. Zastanów się, jakiej pomocy potrzebujesz.

Wiesz już, ile czasu zajmie Ci realizacja zaplanowanych działań. Teraz pora dobrać do tego odpowiednie narzędzia. Zastanów się, czego konkretnie potrzebujesz (ilu ludzi, jakich materiałów, usług, co możesz zrobić własnymi siłami, a co musisz zlecić na zewnątrz).

KLUCZowa wskazówka nr 6

  1. Poszukaj sprzymierzeńców.

Henry Ford mawiał Spotkać się to początek; zgodzić się to postęp; pracować razem to sukces. A ludowe porzekadło potwierdza, że Co dwie głowy to nie jedna. Ameryki tu nie odkryjemy. Trudno jest działać w pojedynkę, dlatego warto szukać sprzymierzeńców Twoich działań. I uwaga – nie chodzi tu o członków i sympatyków Twojej grupy/organizacji – tych już masz. Pomyśl o innych, którzy na co dzień nie działają z Tobą, ale mogliby się zaangażować w to konkretne działanie. Myśl szeroko, włączając w to lokalny biznes, samorząd, media, parafię. W ten sposób nie tylko ułatwisz sobie działanie, ale także zbudujesz pozytywny wizerunek swojej organizacji jako otwartej na innych i gotowej do współpracy.

KLUCZowa wskazówka nr 7

  1. Podziel robotę i do dzieła!

I najważniejsze – nie bierz wszystkiego na siebie. Prawdopodobnie nie dasz rady zrobić tego sam. Podziel pracę między członków grupy/organizacji dając im szanse wyboru działań, w które chcą się zaangażować. Zróbcie to wspólnie – to buduje zaufanie i odpowiedzialność za innych.

Wiemy, że działając społecznie chciałbyś przenosić góry, ale spokojnie. Pamiętaj, że małymi krokami też można pokonać nawet duży dystans. Jeśli czujesz, że nie masz dość sił i środków na to, żeby dokonywać rewolucji w Twoim otoczeniu zacznij od czegoś niewielkiego. Pierwsze sukcesy, nawet niewielkie, zwiększają motywację do działania. Warto nie zwlekać i zacząć od zaraz.

 

Potrzebujesz naszego wsparcia? Zobacz, jak możemy Ci pomóc – zapoznaj się z naszą ofertą .

Mamy od tego ludzi – Olę, Justynę i Piotrka.

Tu możesz o nich poczytać – poznaj naszą załogę.

Gotowy? To zróbmy tak:

  • wybierz człowieka (Ola, Justyna czy Piotr?)
  • wyślij wiadomość na adres kontakt@instytut.lodz.pl lub sms pod numer 512 034 254
  • w tytule maila/smsa wpisz koniecznie: ORGANIZACJA POTRZEBUJE ANIMATORA

Odezwiemy się na pewno.

Nie wierzysz? To spróbuj! Czekamy na wiadomość od Ciebie.

 

Dodaj nam MOCy!

Od 2004 roku działamy na rzecz zmiany społecznej. Bo DNA Instytutu Spraw Obywatelskich to walka o dobro wspólne i mobilizowanie obywateli do działania. O dobro, które jest bliskie każdej i każdemu z nas, jak np. czyste powietrze, cisza za oknem, bezpieczna żywność czy wspólna przestrzeń. Oraz o dobro, które jest tylko pozornie dalekie: obywatelską inicjatywę ustawodawczą, referendum czy radę pracowników.

By działać skutecznie, potrzebujemy stałego i pewnego budżetu. Pomóż nam stawić czoła codziennym wyzwaniom. Dorzuć się do działań Instytutu.

Dziewczynka z uniesioną pięścią, w stroju superbohaterki z biało-czerowną peleryną

Zapisz się na newsletter

Administratorem danych osobowych jest Fundacja Instytut Spraw Obywatelskich z siedzibą w Łodzi, przy ul. Pomorskiej 40. Dane będą przetwarzane w celu informowania o działaniach Instytutu. Pełna informacja dotycząca ochrony danych osobowych.